Steeds meer merken zetten Out of Home reclame (OOH) of buitenreclame in om hun merk op de kaart te zetten. Onder deze vorm van reclame maken, vallen alle uitingen die de consument in de openbare ruimte kan tegenkomen. Op de route naar je werk, als je op de bus wacht, als je met de auto op weg bent. Je wordt opgezocht in de openbare ruimte. Het merk komt op jou af en zoekt jou op in je dagelijks leven buitenshuis. Wat typeert deze vorm van reclame maken en waar richt buitenreclame zich op? Wat zijn de verschillende vormen en welke verschuiving is zichtbaar in het karakter van OOH? In deze blog de in’s & out’s van Out of Home reclame!

 

Wat is Out of Home reclame?

Out of home reclame is een verzamelnaam voor reclame uitingen die de consument ‘Out of home’ tegenkomt. Deze verschillende vormen van buitenreclame hebben een ‘above the line karakter’. Ze richten zich op een groot publiek en zijn in die zin vergelijkbaar met reclame uitingen op radio en tv, kranten en online. De boodschap is voor iedereen hetzelfde omdat adverteerders een zo groot mogelijk bereik willen hebben. De uitingen binnen deze vorm van adverteren zijn verschillend maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen. Ze zoeken de consument op in de openbare ruimte.

 

Openbare ruimte

De openbare ruimte. We komen er allemaal dagelijks zonder ons er bewust van te zijn. Je zegt niet ‘Ik ga even naar de openbare ruimte’. Het is geen plek waar je bewust naartoe gaat, maar wel een plek waar je je vaak in begeeft. Waar begint deze ruimte en waar houdt hij op? De openbare ruimte wordt ook wel publieke ruimte genoemd en is een ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Een groot deel van ons leven speelt zich hier af. Het kunnen ruimtes buiten zijn, zoals de straat, bushaltes, parken. Ook kan het gaan om overheidsgebouwen en andere publieke instellingen. In zijn boek ‘De onzichtbare openbare ruimte’ definieerde Jos Brok definieerde in de openbare ruimte als volgt:

“Openbare ruimte is de gemeenschappelijke fysieke ruimte die leden van een samenleving hebben, inclusief de daarop betrekking hebbende mentale en sociale ruimte”.

 

Reclame in de openbare ruimte

Out of Home reclame zoekt mensen dus op in deze openbare ruimte. Dat maakt deze vorm van reclame anders dan bijvoorbeeld een televisie commercial of een advertentie in de krant. Bij deze vormen van reclame kiest de consument er zelf voor om televisie te kijken of een krant open te slaan. De reclame die daar in staat is een gevolg van de actie waarvoor gekozen is. Daarbij leven we in een tijd waarin reclame vormen bij deze media zijn gaan horen. Een televisie uitzending zonder reclame is ondenkbaar, evenals een krant/tijdschrift zonder advertenties. Out of Home reclame is anders. Het zoekt de consument op, op een moment dat hij/zij zich van A- naar B verplaatst; ergens in de wachtkamer zit; aan het rijden is. Momenten dat reclame niet bij een bepaalde actie hoort waar bewust voor is gekozen.

Het voordeel hiervan is dat de consument zich ook minder snel zal ergeren en vaak onbewust een boodschap tot zich neemt. Je stoort geen kijker tijdens een programma, of een lezer midden in een artikel. En wegkijken is makkelijker als je verder niks hoeft op die plek. Er is geen artikel dat afgelezen moet worden. Dit maakt de escape makkelijker voor de consument en de reclame minder opdringerig. De consument zal onbewust de informatie oppikken die hij/zij wil. Er is geen ruis op de lijn van irritatie. Hooguit van het wachten op de bus of tram. Maarja, daar kunnen wij niks aan doen!

 

Verschillende vormen van Out of Home reclame

Er zijn verschillende vormen van OOH reclame. Hieronder vind je de belangrijkste.

 

1) Uithangborden in winkels

Je kent het wel. Je loopt in een winkelcentrum en nog voor je een winkel ingaat, komt de reclame je al tegemoet. De beste sale acties (valt het jou ook op dat er altijd overal sale is?), leegverkoop hier, nieuwe collectie daar. Nog voordat je ergens naar binnen loopt, word je al aangesproken. Op basis daarvan kun jij bepalen of je een bezoekje brengt aan deze winkel of niet. Eigenlijk wel zo handig…..

 

2) Reclame op stations en luchthavens

Wat zijn nou plekken waar op 1 dag duizenden mensen komen die (als het even meezit voor de adverteerder) vaak ook nog eens lang moeten wachten. Ze komen daar niet omdat ze daar willen zijn maar omdat het nodig is om op de gewenste bestemming te komen. En zoals reclame is gaan horen bij ons leven, hoort wachten nog steeds bij reizen. De plek voor adverteerders om aanwezig te zijn, zolang tijdreizen geen optie is.

 

3) Abri’s

Abri’s zijn half open bushokjes, tramhokjes of wachthuisjes. Deze units bestaan voornamelijk uit glas wat het een heel open karakter geeft. De functie van een abri is dat het reizigers beschutting biedt als ze moeten wachten op hun vervoer. Weer een schot in de roos voor merken. ‘Wachten’ betekent namelijk ‘kijken’, je hebt toch niet heel veel meer te doen. Adverteerders kiezen er dus vaak voor om in deze abri’s een abri’ poster te plaatsen. Nu maar hopen dat die bus vertraagd is!

 

Abri is goed plek voor OOH reclame als de consument wacht

 

4) Reclame in wachtkamers en wachtruimtes

Het woord zegt het al. Ook hier wordt gewacht. Gewacht op een afspraak, gewacht op een nummertje. We kennen het allemaal. Dat mensen hier tijd hebben voor jouw boodschap, is wel duidelijk.

 

5) Billboards op straat of langs de snelweg

Dit keer geen streetart maar streetad. Alhoewel sommige reclame-uitingen zo mooi zijn dat ze bijna door kunnen gaan voor het eerste. Rijdende mensen zijn oplettende mensen. Die vooral heel goed kijken. Kijken naar de road ahead met andere auto’s verkeersborden en …..yes… een billboard met reclame. Simpel!

 

6) Narrowcasting

Dit zijn Digital Out of Home uitingen, oftewel DOOH (lang leve de afkortingen!). De doelgroep wordt bij deze vorm van reclame bereikt met een audiovisuele displays, oftewel grote televisieschermen. Plaatsgebonden en met vooraf bepaalde content, op de doelgroep afgestemd. De LED schermen van LEDimpact zijn een mooi voorbeeld van narrowcasting.

 

Voordelen van Digital Out Of Home

De reguliere vormen van OOH reclame, zoals de abri’s, posters en billboards geen al een tijdje mee. Deze vormen zijn zeker effectief maar in een wereld waarin het digitale deel steeds meer de overhand krijgt, moet je als adverteerder meegaan. Narrowcasting biedt adverteerders deze optie. Ten eerste zorgt het licht in deze schermen ervoor dat de content eruit springt. Een poster wordt vies, maar de content op een scherm blijft haarscherp. Daarbij kun je de doelgroep veel specifieker bereiken. Met de LED schermen van LEDimpact is het mogelijk om de doelgroep op gezette tijden te bereiken met andere content door de flexibele software. Je laat veel waste bij voorbaat al achter door je hier ook niet op te richten.

 

digital out of home reclame - Led scherm zoekt consument doelgericht op

 

Concurrentie op de loer voor Buitenreclame

Er is 1 concurrent die steeds gevaarlijker wordt voor OOH reclame, en dat is de smartphone. Vroeger belde je alleen met je telefoon, nu speelt ons hele leven zich voor een groot deel hierop af. Je mail, je social media, iets even snel opzoeken, je agenda beheren. Je zou haast vergeten dat je er dan ook nog mee kunt bellen. Op plekken waar mensen wachten en OOH adverteerders hun kans schoon zien, zal de consument snel de wachttijd benutten door de smartphone erbij te pakken. Gemiste kans. Met DOOH sluit je ten eerste de smartphone al meer uit door je content specifieker en ook interactiever te maken. Hierdoor zul je langer de aandacht van de consument vasthouden. Daarbij kun je met DOOH in de vorm van LED schermen je locatie zo kiezen dat de kans op smartphone gebruik klein is. Denk aan belangrijke wegen, parkeerterreinen en kruispunten. Smartphones zijn hier niet welkom. Easy!

 

Conclusie

Out of Home reclame is een vorm van reclame die de consument opzoekt in de publieke ruimte. Voordeel van deze vorm van adverteren is het moment waarop je de consument bereikt. Doordat onze wereld steeds digitaler wordt en ons leven virtueler, verandert het landschap steeds meer van OOH naar DOOH. LED schermen zijn hier een mooi voorbeeld van. Hiermee kun je je content specifiek instellen op locatie en doelgroep en laat je veel waste (en afleiding als een smartphone) achter je. Schieten met hagel wordt knallen met pixels!

Pin It on Pinterest

Share This